اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی خبر داد

ثبت پنج اثر ناملموس آذربایجان‌غربی در فهرست آثار ملی/ میراث ناملموس استان به 33 مورد رسید

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: پنج اثر ناملموس استان از جمله فن و مهارت ساخت ساز عاشیقی، بازی سنتی بش‌داش، دؤز دؤز، تهیه نقل بیدمشک و بیت و حیران‌خوانی در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

ثبت پنج اثر ناملموس آذربایجان‌غربی در فهرست آثار ملی/ میراث ناملموس استان به 33 مورد رسید

حسن سپهرفر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با اشاره به اسامی آثار ناملموس آذربایجان‌غربی که اخیرا در فهرست آثار ملی قرار گرفتند، اظهار کرد: پنج اثر ناملموس استان از جمله فن و مهارت ساخت ساز عاشیقی، بازی سنتی بش‌داش، دؤز دؤز، تهیه نقل بیدمشک و بیت و حیران‌خوانی در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

وی افزود: پس از پایان پژوهش‌های میدانی و مستندسازی موضوعات، این پنج اثر ناملموس استان در کمیته ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت با احراز اهمیت موضوع، آثار مذکور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی ادامه داد: در راستای حفظ سنت‌ها و ادبیات شفاهی که در دهه‌های اخیر دستخوش تغییرات بیشتری شده بود، پرونده بیت و حیران خوانی پس از حدود یک سال تلاش تحقیقی تهیه شد و سرانجام به ثبت رسید.

وی عنوان کرد: با ثبت این آثار، تعداد کل پرونده‌های میراث ناملموس استان تاکنون به ۳۳ عنوان مورد رسید و به دلیل گستردگی و تنوع موضوعات برای حفظ آثار ناملموس استان به مشارکت همه دستگاه‌های مربوطه، صاحب‌نظران و علاقه‌مندان نیاز است.

انتهای پیام/ ۶۱۰۲۳/ پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول